Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Светозар Марковић

Шесетих година деветнаестога века бејаше у Српству још врло моћан и изразит романтичко-националан правац, који се поче готово у исто доба кад и правци псевдокласички и лирско-идилски, али који их брзо остави за собом и поста искључиви господар српских духова. Као што су и у других народа том правцу били први представници највећи људи свога доба и племена, тако је и у српској књижевности он започет појавом великога Вука Стеф. Караџића. Као што је Вук кренуо готово сва литерарна питања прве половине деветнаестога века, тражећи у свему начелне измене, тако је под утицајем рада његова и правца романтичко-националнога свака грана књижевности добила други карактер, или је, дотле превиђена и занемарена, тек први пут отпочела у то доба.

Светозар МарковићНајизразитија литерарна превласт европска над младим народима словенскога југа огледа се у неодољиву утицају романтизма у првој половини деветнаестога столећа. Али романтичко-национални правац у српској књижевности има два дела своје историје: најпре је он опозиција, а потом је господар, који стиче своју опозицију. У првој половини своје историје он се ослања на здраво начело црпљења из народа. У песмама народним живљаше наша прошлост не засвагда изгубљена, већ само заклоњена танким велом туге; народ се преко песме разговараше са царевима и краљевима својим, клањаше се њиховим задужбинама и остајаше у мислима непрестано на земљишту њихова рада. Тај толико снажни морални фактор могаше све то чинити и путем књиге, кад га Вук узе из уста народних и употреби за камен темељац своје књижевне зграде. Моралном страном и језиком својим изазваше те творевине духа народнога нов правац у уметничкоме певању. Реформисани главни представници литерарни – језик и поезија – изазваше и даље сличне измене у духу и облику по свима огранцима књижевним. Дотле је тај правац водио борбу, после које је предузео владавину. Али каогод што се у државном уређењу ондашње Кнежевине Србије много штошта изводило не у духу основице која је великом српском револуцијом у почетку деветнаестога столећа положена, и као што се управна организација поступно, али брзо претвараше у систем бирократски, тако се и у књизи српској, која је била препорођена у најлепшем смеру и правцу, јавио крајњи изданак који није показивао природне основице и здрава живота, који је истицао из натегнутих потреба, а утицао у сујетно и празно звецкање и играчку књижевну. Природно је било да се свима тим – и политичким и књижевним – изопаченостима јави опозиција. С друге опет стране, не остадоше без утицаја сувремене мисли које се у напреднијим народима и литературама јављаху и развијаху, тражећи да ухвате корена. „Здрави разум” философије осамнаестога века, потиснут романтичко-националним правцем свуда, па и у Срба, јави се сада као протест против изврнутих идеја овога правца, али он сада бејаше уистину разум који тражаше радикални преображај у друштву и реалистички правац у књижевности и науци.

Први главни представник и творац тога покрета у Србији и Српству био је Светозар Марковић.

Србија на ИстокуОн се родио у Зајечару 1847. године, а школовао се у почетку по различитим местима како му се кад отац, као чиновник, селио. Гимназију је довршио у Београду, а потом је започео учење техничких наука у Великој школи. После две године био је као одличан ученик послат од српске државе у Петроград ради изучавања виших техничких студија. У Петрограду се за Марковића отвори нов свет идеја, али се у самом томе северном граду он лично не могаше одржати. Оштра клима и његово слабо здравље не могаху се сложити, и он је одлазио на југ, напуштајући Петроград за краће време, а потом га је морао сасвим оставити. Године 1869. прешао је у Цирих на политехнику, али ни тамо није могао остати дуго. Изгубивши због свога писања државну помоћ и налазећи да је време радити већ и у средини народној, Марковић се врати у отаџбину 1870. године и отпочне рад који је кратко време трајао, али који по последицама својим оста као јак и силан гигантски покретач.

У Петрограду се, рекосмо, отворио Марковићу читав нов свет. Он виде борбу нових људи против установа и појмова какви владаху добрим делом и у његову народу; дође у ближи додир с тим људима; чу њихову јаку, оштру и логичну реч која говораше истину; прихвати њихову књигу, и његово болећиво, поштено срце закуца брже. Он бејаше следбеник нове вере, којој ће наскоро потом у Цириху наћи нове потврде, те јој постати не само следбеник већ за свој народ проповедник.

Тако одушевљен и спремљен, Марковић поче књигом критику друштвену и књижевну. Још из Петрограда се јави чланком „Певање и мишљење”, који бејаше први талас буре што долази. Како у Србији ступи на дневни ред и уставна организација, Марковић се јави својим погледима и ту. Он је био пророк; место свршетка, борба уставна, због несолидности основе коју јој дадоше извођачи, тек започе. То бејаху „Наше обмане”, како назва своју критику Марковић. У то се доба увелике таласала Уједињена омладина српска, којој многи виђени чланови бејаху управо главни представници онога празнога рада у књизи и народу. Према томе, и рад омладински не имађаше другу, бољу основицу, те се Марковић и ту јави тражењем да омладина постави себи одређенији и сувременији правац.

Рад у Србији Марковић је развијао поглавито преко листова: „Радник”, „Јавност”, „Глас јавности”, „Ослобођење”, које је листове или сам уређивао или им иначе био душа. Због таквог је рада морао патити; он је морао у отаџбини тамновати или бивати без отаџбине.

Изабрани списиМногобројни су његови чланци, критике, студије, а све је потекло са једнога чистога извора и имало је један нов и напредан смер. Између свих, најјасније је изложен његов народно-политички програм у студији „Србија на Истоку”, а научно-критички у расправи „Реализам у науци и животу” и у делу „Начела народне економије”, израђеном,  и недовршеном, по Чернишевском.

У почетку 1875. године Марковић је пошао био у Приморје, тражећи помоћи своме слабом здрављу у блажој клими. Али он бејаше патњама и радом већ толико ослабео да на томе путу и премину у Трсту, у грађанској болници, 26. фебруара 1875, у двадесет осмој години својој.

Више него рана смрт његова не покоси све што он бејаше урадио. На први глас о смрти овога првака одговори се одлучном изјавом: „Барјактар је пао, али не и барјак његов!” То не бејаше само фраза, већ реч уверења; она се и на делу показала.

Оштра критика новога правца и његова зачетника многима је тешко падала, а отуда је потицао узрок за многу неприлику ономе који се критикује и ономе који критикује. Али у сваком почетку тако и бива: нове идеје свом јачином ударају на оно што се затекло, да се после борбе на развалинама старога отпочне разложитије разређивање.

Светозар Марковић отпочиње ново доба у историји развоја српских идеја; он је творац новога, огромнога покрета за добро свога народа, коме је служио свом памећу и свим срцем.

Одломак из дела Знаменити Срби XIX века Андре Гавриловића

Сва дела Светозара Марковића која је објавио Порталибрис погелдајте ОВДЕ.

Оставите ваш коментар

Купон не важи за књиге које су већ на специјалним акцијама
Your subscription could not be saved. Please try again.
Успешно сте се пријавили.
0
    0
    Ваша корпа
    Ваша корпа је празнаВратите се у продавницу