Dečja književnost
Veliki deo Portalibrisovih izdanja čine knjige namenjene najmlađim čitaocima, među kojima su prevodi kvalitetnih dela modernih autora, ali i knjige srpskih klasika. Pod dečjom književnošću danas podrazumevamo ona dela koja su namenjena prvenstveno deci kao publici, ali ih sa velikim zadovoljstvom mogu čitati i odrasli. Budući da se uloga nekih dela kroz istoriju književnosti menjala, te da ima knjiga koje su originalno bile namenjene deci, a posle postale klasici literature za odrasle, poput Alise u zemlji čuda, knjiga Marka Tvena ili Čarlsa Dikensa, tako ima i knjiga koje u vreme objavljivanja nisu imala decu na umu, a danas su nezaobilazna lektira, poput Robinzona Krusoa ili Guliverovih putovanja. Stoga se moderne definicije ovog razuđenog žanra danas određuju više kroz opredeljenje same publike: književnost za decu, dakle, ona je književnost koju sama deca biraju i prihvataju kao svoju.
Književnost za decu i mlade ima u okvirima teorije književnosti i neke svoje tipične odrednice, pa se u ulozi protagonista nalaze deca ili tinejdžeri, govori se o temama koje ih muče, poput školskih obaveza, prvih ljubavi, prijateljstva – ali i sukoba, nasilja i kulturnih razlika u sredinama u kojima odrastaju. Kao bitna formalna obeležja možemo izdvojiti i relativnu kratkoću dela, jednostavnost jezika kojim su pisana, te ritmička sredstva, pesmice i dinamične dijaloge, sa manje deskripcije i dubokih psiholoških analiza likova. Avanturističke priče, fantastična putovanja, bajkoviti svetovi i sudbinski zapleti vrlo su zanimljivi omladini, pa su tinejdžeri i te kako naklonjeni i drugim popularnim žanrovima – od epske i naučne fantastike, preko kriminalističkih romana, do trilera i horora. Poslednje decenije 20. veka donose i novu tendenciju komercijalizovanja navika dece i tinejdžera, pa se književnost za decu razvija u svoje podžanrove i segmentiše prema uzrastima, od dece koja još uvek ne umeju da čitaju, pa sve do tinejdž i „young adult” literature. Novina je interaktivnost knjiga, pa su mnogi naslovi namenjeni ovoj publici koncipirani kao dnevnici, leksikoni za snalaženje i popularnonaučna literatura.
Najveći srpski pisci već od sredine 19. veka ne zapostavljaju decu kao svoje čitaoce i ne potcenjuju značaj razvoja čitalačkih navika kod mališana. Već velika epoha prosvećenosti kao jedan od svojih najznačajnijih ciljeva ima obrazovanje, pa je veliki deo stvaralaštva Dositeja Obradovića posvećen deci i omladini. Osnovni zadatak književnosti za decu je pronalaženje zanimljivih i poučnih sadržaja koji bi kod njih pobudili ljubav prema knjizi i pisanoj reči. Sa razvojem kulturnih institucija u Srbiji, škola i obrazovnih ustanova, sve veća i veća pažnja posvećuje se odgajanju i vaspitavanju omladine, u čemu književnost igra ključnu ulogu. Vuk Stefanović Karadžić nastavlja prosvetiteljski rad Dositeja Obradovića i svojim temeljnim sakupljačkim radom donosi zbirke narodnih pripovedaka, bajki i novela imajući na umu najpre opismenjavanje đaka.
Najnovije
Poslednjih decenija 19. veka pojaviće se i prvi književni časopisi za decu poput Nevena, Bosanske vile i Zabavnika, gde će se učenici pojaviti i kao književni autori. Ključnu ulogu u razvoju dečje književnosti u Srbiji ima Jovan Jovanović Zmaj, popularni Čika Jova, jer je on prvi književnik i pesnik koji sasvim svesno svoje pesme namenjuje najmlađima, oblikujući ih prema dečjim temama, osećanjima i razigranom senzibilitetu. Sama narodna i usmena književnost usmerena je ka deci, pa razvija brojne lirske i govorne žanrove poput razbrajalica, pitalica, zagonetki, uspavanki, koje će Zmaj reaktivirati i prilagoditi potrebama savremenih mladih čitalaca.
Epoha realizma, i sama usredsređena na prozu, nadovezuje se na druge vrste usmene književnosti, pa se bajke, basne i šaljive priče pojavljuju kao najznačajniji žanrovi dečje književnosti. Ni velika imena srpske književnosti, poput Stevana Sremca, Milovana Glišića, Laze Lazarevića neće zapostaviti najmlađe čitaoce.
Danas, istinske klasike dečje književnosti predstavljaju upravo dela ovih autora. Pop Ćira i Pop Spira, Prva brazda, Redak zver, Šilo za ognjilo, Prvi put s ocem na jutrenje i Sve će to narod pozlatiti u naše vreme su nezaobilazna lektira za osnovnu školu.
U ovom nizu realističkih pisaca možda najistaknutije mesto pripada Branislavu Nušiću i njegovim romanima odrastanja, Hajducima i Autobiografiji, te klasičnim dramskim ostvarenjima koja zabavljaju domaću publiku nezavisno od uzrasta: Gospođa ministarka, Sumnjivo lice, Narodni poslanik.
Portalibris pored brojnih klasika srpske književnosti namenjenih mlađoj publici objavljuje i savremenu domaću i prevodnu književnost za decu.