Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Песме Ива Војновића

Песме Ива Војновића, иако су само део његовог опуса, представљају супстрат емоција и слика које су аутентичне и препознатљиве када је овај аутор у питању. Лападски сонети вероватно су најрепрезентативнији део поезије Ива Војновића. Они у себи носе све оне манире које обележавају прозна и драмска дела овог ствараоца, али овде се најбоље виде и најјаче су апострофиране романтичарске тенденције, сентименталност, дубок осећај природе, прожимање унутрашњег и спољашњег, огромна његова љубав према приморју и острвима, и наравно Дубровнику.

Занимљиво је да песме носе и неку врсту сете, или бар однос према некадашњој величини и значају Дубровника, и оне су добоко прожете мислима о том граду, о свему што он симболише и представља, посебно за људе са тог поднебља.

Вероватно највећа вредност збирке Песме Ива Војновића је приповедни елемент у многим од песама. Поред оних које су чиста осећања, описи, које су заправо сасвим лирског садржаја, ту су и песме које дају упечатљиву слику живота, типске карактере, износе мисли људи, цитате, осврт на изглед града или објекте, све оно што се уобичајено или спорадично догађа на Лападу или у том крају – и те су слике са неком врстом приче, догађаја толико снажне и упечатљиве да представљају готово нешто јединствено у светској књижевности, пре свега у контексту везе те слике са неком емоцијом или мудром животном поруком коју Иво Војновић датом песмом износи.

У песмама Војновић комуницира са природом, он преноси шта море говори, разговара са цвећем, чемпресима, и ти разговори нису било који, већ питање о магији тог простора, о животу и смрти, колу среће, апсурдима света и живота.

И ту се пре свега види да је дух Војновићев, као уосталом и његово читаво стваралаштво, па и песништво, неодвојиво од тог простора. У збирци Песме примећује се да се Иво Војновић заправо толико осећа блиским са вресовима, чемпресима, хридима да они са њим разговарају, он их разуме, уме да проникне у њихово расположење, које је често рефлекс његових емоција, посебно оних које експлицитно не открива… Иако у светској литератури постоје многи песници који се везују за свој завичај или простор о коме пишу, ретко се проналази песник толико срастао са својим крајем, као да о другоме нечему и не би имао шта да каже, као да је његово постојање један бескрајни дијалог и размена мисли, слика, осећања, немуштих речи са морем, хридима, хладовитим местима, тајним скровиштима, и као да је циљ његовог писања и певања искључиво да пренесе те тајне, ту енергију која циркулише између њега и дубровачких пејзажа и кутака, као да то све већ постоји у њему, у етру, а онда он то само ставља на папир.

Занимљиво је да Иво Војновић и експлицитно говори о тој вези и љубави према свом завичају и најдражем простору (што се види у неколико песама у збирци Песме) али издвајамо само неколико стихова где се види да је тај однос готово љубавнички:

Зашто ме гледаш, тврда хриди моја (…)

Ти знаш да љубим твоје скуте благе

и пусте гаје, куда ловор листа,

и кам, и бор и прах те земље драге (…)

У овој збирци налази се и поетска драма Гундулићев сан. Она је смештена у збирку Песме Иве Војновића јер, иако је драмске форме, садржи све кључне какрактеристике његовог песништва и са њим чини једну целину. Однос према Гундулићу је јасан, он је узор и нека врста светиње и за Ива Војновића и за многе друге песнике са тог поднебља, а ова краћа драма има и везу са традиционалним дубровачким позоришним стваралаштвом, самим тим што је један од ликова вила. Занимљивост је и то да је у њој употребљена фраза „река снова”, која се појављује у модерној поезији Нено Белана, и која је опет везана за далматинско приморје.

Сам Иво Војновић каже да је песма настала поводом откривања споменика Иву Гундулићу и да су глумили његов брат и сестра, и објашњава да је циљ био управо слога, слављење заједништва, али да се већ у то време појављују сепаратистичке тежње, шовинизам, стимулације трвења Срба и Хрвата. Сигурно је да је Иво због тога патио као представник српке породице на тлу Дубровника, који је католички и који ће постати хрватски, истина у оквиру Југославије.

Међу осталим стиховима у збирци Песме Ива Војновића је и једна необична, посвећена успомени на Даницу Христић. Овде се код Војновића, као и на неким местима у драми и прози, појављује мотив мајке, свете велике мајке, која је, велика и неприкосновено важна готово као неко централно женско свето биће, као Богородица, Госпа, која има важно место и у некој религији града Дубровника, а неко објашњење за то је и Војновићев снажан однос према мајци, о коме сведочи његов брат у предговору, и уопште светиња посебне жене која је у лику мајке, јер идеализације жене, девојке, драге код Војновића и нема. Све то је добар материјал и за психолошку анализу његовог бића, које је доказ да снажно лирко песништво постоји и без упорног инсистирања да се пише искључиво и увек о мушко-женској љубави.

Порталибрис је издао и друга дела заборављених писаца у оквиру едиције Отргнуто од заборава, међу којима су Људевит Вуличевић, Божидар С. Николајевић, Светозар Ћоровић, Војислав Ј. Илић Млађи.

Збирку Песме Ива Војновића можете пронаћи ОВДЕ.

Оставите ваш коментар

Купон не важи за књиге које су већ на специјалним акцијама
Your subscription could not be saved. Please try again.
Успешно сте се пријавили.
0
    0
    Ваша корпа
    Ваша корпа је празнаВратите се у продавницу