Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pesme Iva Vojnovića

Pesme Iva Vojnovića, iako su samo deo njegovog opusa, predstavljaju supstrat emocija i slika koje su autentične i prepoznatljive kada je ovaj autor u pitanju. Lapadski soneti verovatno su najreprezentativniji deo poezije Iva Vojnovića. Oni u sebi nose sve one manire koje obeležavaju prozna i dramska dela ovog stvaraoca, ali ovde se najbolje vide i najjače su apostrofirane romantičarske tendencije, sentimentalnost, dubok osećaj prirode, prožimanje unutrašnjeg i spoljašnjeg, ogromna njegova ljubav prema primorju i ostrvima, i naravno Dubrovniku.

Zanimljivo je da pesme nose i neku vrstu sete, ili bar odnos prema nekadašnjoj veličini i značaju Dubrovnika, i one su doboko prožete mislima o tom gradu, o svemu što on simboliše i predstavlja, posebno za ljude sa tog podneblja.

Verovatno najveća vrednost zbirke Pesme Iva Vojnovića je pripovedni element u mnogim od pesama. Pored onih koje su čista osećanja, opisi, koje su zapravo sasvim lirskog sadržaja, tu su i pesme koje daju upečatljivu sliku života, tipske karaktere, iznose misli ljudi, citate, osvrt na izgled grada ili objekte, sve ono što se uobičajeno ili sporadično događa na Lapadu ili u tom kraju – i te su slike sa nekom vrstom priče, događaja toliko snažne i upečatljive da predstavljaju gotovo nešto jedinstveno u svetskoj književnosti, pre svega u kontekstu veze te slike sa nekom emocijom ili mudrom životnom porukom koju Ivo Vojnović datom pesmom iznosi.

U pesmama Vojnović komunicira sa prirodom, on prenosi šta more govori, razgovara sa cvećem, čempresima, i ti razgovori nisu bilo koji, već pitanje o magiji tog prostora, o životu i smrti, kolu sreće, apsurdima sveta i života.

I tu se pre svega vidi da je duh Vojnovićev, kao uostalom i njegovo čitavo stvaralaštvo, pa i pesništvo, neodvojivo od tog prostora. U zbirci Pesme primećuje se da se Ivo Vojnović zapravo toliko oseća bliskim sa vresovima, čempresima, hridima da oni sa njim razgovaraju, on ih razume, ume da pronikne u njihovo raspoloženje, koje je često refleks njegovih emocija, posebno onih koje eksplicitno ne otkriva… Iako u svetskoj literaturi postoje mnogi pesnici koji se vezuju za svoj zavičaj ili prostor o kome pišu, retko se pronalazi pesnik toliko srastao sa svojim krajem, kao da o drugome nečemu i ne bi imao šta da kaže, kao da je njegovo postojanje jedan beskrajni dijalog i razmena misli, slika, osećanja, nemuštih reči sa morem, hridima, hladovitim mestima, tajnim skrovištima, i kao da je cilj njegovog pisanja i pevanja isključivo da prenese te tajne, tu energiju koja cirkuliše između njega i dubrovačkih pejzaža i kutaka, kao da to sve već postoji u njemu, u etru, a onda on to samo stavlja na papir.

Zanimljivo je da Ivo Vojnović i eksplicitno govori o toj vezi i ljubavi prema svom zavičaju i najdražem prostoru (što se vidi u nekoliko pesama u zbirci Pesme) ali izdvajamo samo nekoliko stihova gde se vidi da je taj odnos gotovo ljubavnički:

Zašto me gledaš, tvrda hridi moja (…)

Ti znaš da ljubim tvoje skute blage

i puste gaje, kuda lovor lista,

i kam, i bor i prah te zemlje drage (…)

U ovoj zbirci nalazi se i poetska drama Gundulićev san. Ona je smeštena u zbirku Pesme Ive Vojnovića jer, iako je dramske forme, sadrži sve ključne kakrakteristike njegovog pesništva i sa njim čini jednu celinu. Odnos prema Gunduliću je jasan, on je uzor i neka vrsta svetinje i za Iva Vojnovića i za mnoge druge pesnike sa tog podneblja, a ova kraća drama ima i vezu sa tradicionalnim dubrovačkim pozorišnim stvaralaštvom, samim tim što je jedan od likova vila. Zanimljivost je i to da je u njoj upotrebljena fraza „reka snova”, koja se pojavljuje u modernoj poeziji Neno Belana, i koja je opet vezana za dalmatinsko primorje.

Sam Ivo Vojnović kaže da je pesma nastala povodom otkrivanja spomenika Ivu Gunduliću i da su glumili njegov brat i sestra, i objašnjava da je cilj bio upravo sloga, slavljenje zajedništva, ali da se već u to vreme pojavljuju separatističke težnje, šovinizam, stimulacije trvenja Srba i Hrvata. Sigurno je da je Ivo zbog toga patio kao predstavnik srpke porodice na tlu Dubrovnika, koji je katolički i koji će postati hrvatski, istina u okviru Jugoslavije.

Među ostalim stihovima u zbirci Pesme Iva Vojnovića je i jedna neobična, posvećena uspomeni na Danicu Hristić. Ovde se kod Vojnovića, kao i na nekim mestima u drami i prozi, pojavljuje motiv majke, svete velike majke, koja je, velika i neprikosnoveno važna gotovo kao neko centralno žensko sveto biće, kao Bogorodica, Gospa, koja ima važno mesto i u nekoj religiji grada Dubrovnika, a neko objašnjenje za to je i Vojnovićev snažan odnos prema majci, o kome svedoči njegov brat u predgovoru, i uopšte svetinja posebne žene koja je u liku majke, jer idealizacije žene, devojke, drage kod Vojnovića i nema. Sve to je dobar materijal i za psihološku analizu njegovog bića, koje je dokaz da snažno lirko pesništvo postoji i bez upornog insistiranja da se piše isključivo i uvek o muško-ženskoj ljubavi.

Portalibris je izdao i druga dela zaboravljenih pisaca u okviru edicije Otrgnuto od zaborava, među kojima su Ljudevit Vuličević, Božidar S. Nikolajević, Svetozar Ćorović, Vojislav J. Ilić Mlađi.

Zbirku Pesme Iva Vojnovića možete pronaći OVDE.

Ostavite vaš komentar

Kupon ne važi za knjige koje su već na specijalnim akcijama
Your subscription could not be saved. Please try again.
Uspešno ste se prijavili.
0
    0
    Vaša korpa
    Vaša korpa je praznaVratite se u prodavnicu