Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

НАХОД и ВЕЧНОСТ, Бранислав Нушић

НАХОД

Наход је драма која носи наслов по једном од главних јунака. Реч је о находу Момиру. С обзиром на то да се радња драме Наход одвија на двору цара Душана 1349. године у Призрену, јасно нам је да ће ово бити историјска драма. Међутим, Нушић нам дозвољава да такав осећај стекнемо у првом чину, а онда већ од другог чина следе неочекивана дешавања. Долази до преплитања различитих интереса и страсти многих јунака, као и до интрига и сукоба.

Радња почиње разговором племића луталица, који су гости на Душановом двору. Један од њих прича причу о витезу Филиберту и плавокосој Марго, чија ће се љубавна прича завршити несрећно. Већ из те приче можемо наслутити да ћемо у драми пратити љубавну причу која неће имати леп крај. Поставља се питање и да ли је прва љубав једина. У даљи ток разговора се уводи и Момир, кога је цар као дете послао у Константинополис да се образује, и сад је цару од велике помоћи у вези са правним пословима. Иако је Момир царева десна рука, он не зна ништа о плановима да удају Гроздану, Душанову и Јеленину ћерку. Остаје збуњен када му Никифор саопшти да је могућа веридба између сина императора Кантакузена и царичице Гроздане. Никифор, схвативши да се рађа љубав између Момира и Гроздане, упућује Момира на ову могућу веридбу и говори му да ће можда и Момир бити тај који ће обавестити царичицу. Монах покушава да разбистри главу Момирову и понавља му да су га родитељи оставили, а цар га је, идући у лов, нашао и одвео у манастир.

Имамо прилику да све време сведочимо Момировој привржености цару, али сведочимо и Момировој и Грозданиној љубави. Као што можемо да претпоставимо, властела на двору је себична и увек рада да истражи сумњиве догађаје и унесе заплет. Тако властела наслућује, а потом и бива сигурна да је наход царев син. Још већи заплет почиње када на Сабору покрећу тему која се односи на дешавања са братом и сестром који су се заволели у заблуди. Која ће казна бити за њих? Момир, и не слутећи да му је Гроздана сестра, даје разумно и мудро објашњење да за брата казна буде смрт, а сестра да иде у манастир. Након тога, ситуација креће да се разрешава. Цар је сада сигуран да мора рећи тајну. Док се са цркве чују звона, која симболично звоне и означавају крунисање једне љубави, ми са нестрпљењем читамо и чекамо да видимо шта ће се десити са Момиром и Грозданом. Да ли ће црквена звона крунисати вечну љубав Момира и Гроздане на овом свету или ће их испратити у вечни живот?

 

ВЕЧНОСТ

Вечност је једна од Нушићевих драма која у себи садржи и фантастичне елементе. Припада музичкој драми и дата је у три слике. Нушић сам каже да је оваква фабула веома интересантна и да се јавља у многим књижевностима. Већ са почетка XVI века ову фабулу користи једно глагољско дело, а и у новијој књижевности фабула је занимљива и радо је писци користе. Јанко Веселиновић је овакву фабулу користио за народну причу, а Драгутин Илић пише роман на основу исте фабуле.

Вечност нас води кроз три слике, а на самом почетку је Вечност и окарактерисана као бајка у три слике. Прва слика је насловљена стихом да и мртви знају волети, друга нам говори да је тренутак у гробу као вечност у животу, а онда долазимо до треће слике, која поентира прве две и каже: ко једном уђе у гроб не припада више животу.

Драма Вечност је и карактеристична по своја два лика, а то су Мит и Прича. Они започињу сцене и уводе нас у слике. Такође, карактеристично за ову драму јесте и појава хора. Кроз музику и песму пратимо ток драме. И ликови говоре у заносу, док њихов говор прати музика. Уводи се мотив прве љубави, међутим, њихова љубав на овом свету не може бити остварена, јер девојче болује од тешке болести и умире. На самрти јој се момче заклиње да ће испунити завет који му она оставља, а то је да ће на дан својих сватова свратити до њеног гроба, на ком ће тада цветати љубичица, и да ће је он позвати и даће му пољубац који му сада дугује.

Почетак другог дела нам доноси и испуњење тог обећања. Момче оставља сватове и свраћа до њеног гроба. Сада се уносе у драму фантастични елементи. У тренутку када момак изађе из гроба, угледа двојицу професора са маскама коња и магарца. Иако се момку чинило да је прошао само један тренутак откако је ушао гроб, заправо је прошло сто година. Како двојици професора ништа није јасно након убеђивања са момком из гроба, одлучују се да га одведу на костимирану игранку, која се одржава у част прославе педесетогодишњице универзитета. На забави сви једногласно говоре за човека из гроба да је у питању луда.

У завршници видимо како момче жели да побегне у планину, а онда се јављају мотиви самоће, глуве ноћи, кричање зрикаваца. Момче се суочава са својим ликом. Остаје нам да видимо да ли ће момче кренути за оном љубави која га песмом води у живот или ће отићи за својом првом љубави, која га води у вечност.

Подсећамо да се у оквиру едиције Отргнуто од заборава налазе и друге драме: После милијон година Драгутина Илића, Црвена боја госпође Ладе Љубице Радоичић, Ђидо Јанка Веселиновића и Драгомира Брзака, као и многе друге. Сви наслови доступни су на сајту Порталибриса и могућа је онлајн куповина књига.

Књигу Наход и Вечност погледајте ОВДЕ, а сва дела Бранислава Нушића ОВДЕ.

Оставите ваш коментар

0
    0
    Ваша корпа
    Ваша корпа је празнаВратите се у продавницу