Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

ОТМИЦА МУШКАРЦА: београдски роман између два рата

Отмица мушкарца је један од репрезентативних романа београдске списатељице Мир-Јам. Роман бисмо могли пре свега одредити као љубавни роман, питког и једноставног стила. Динамику радње одређују паралелни љубавни заплети који карактеришу грађанску класу у настајању, па не изостаје ни јасна морална порука везана за традиционалне вредности брака, верности и искрених емоција.

Као и у већини дела Мир-Јам, и у роману Отмица мушкарца главни ликови су жене, због чега се она често узима као зачетник традиције женског писма у српској књижевности, иако је критика не вреднује превише високо, чак и уколико је узима у обзир. Отмица мушкарца ипак остаје интересантна као део феномена Мир-Јам, једне од најпопуларнијих и најчитанијих књижевница свог периода.

Њене јунакиње у животу имају углавном само један циљ: срећу која се увек дефинише као избор правог мушкарца. Без обзира да ли су у потрази за правом љубављу, идеалним младожењом или савршеним браком, или траже тренутни, лаки флерт, све оне су и те како свесне својих жеља и свог права да желе више и добију више од живота. Свакако, Мир-Јам је наглашено свесна грађанских вредности и очекивања која се стављају пред жене и умеће како да награди морално понашање, тако и да казни неморалне и лакомислене одлуке.

Сви њени ликови лако се могу разврстати у одређене типове. Рецимо, главна јунакиња Отмице мушкарца, Слађана, сиромашна је девојка, одрасла у породици без оца и врло усмерена на мајку и брата. Притешњена економским проблемима, Слађана постаје чиновница и то је доводи у контакт са вишом, образованијом класом, која има слободније и исквареније навике него што су у њеној породици.

Други тип је такође сиромашна девојка, али другог животног пута, вредна студенткиња која својој породици помаже држећи приватне часове. Иако је заљубљена у свог младића, такође сиромашног студента, постаће посрнула девојка јер ће је завести старији богати мушкарац и она ће горко зажалити због својих погрешних одлука – јер је прокоцкала шансу за срећну љубав због сјаја и раскоши у којима се затекла.

Ту је и колегиница из предузећа која се упушта у везе са разним мушкарцима како би се о те везе окористила, добијајући поклоне и пажњу. Она ће имати и најгору судбину, јер је Мир-Јам повремено заиста немилосрдна према својим ликовима и не пружа им шансу за искупљење.

Четврта представница београдског друштва је слободна распуштеница, свесна да је њена, иако велика, лепота већ у опадању и да сва раскошна тоалета, парфеми, креме и накит не могу да се мере са младошћу и свежином невиности. Радмила покушава да по сваку цену за себе веже и сачува шансу за брак са популарним нежењом, али жели да се наметне као фатална лепотица читавом мушком друштву.

Представница удатих жена у овом роману је сестра нашег пожељног нежење, удата за добру и богату, али досадну и неинспиративну прилику. Она је пример жене која наизглед у животу има све, али и даље неће бити срећна баш зато што се удала из користи.

Интересантно је да критеријуми процењивања мушких и женских ликова нису исти, и то је вероватно једна од највећих истина на којима Мир-Јам инсистира у критици коју својим романима пружа. Горка лекција је да мушкарци и жене уопште не живе у истом свету, те да различита правила важе за једне и за друге. У том смислу, главни јунак овог романа, познати и успешни архитекта Градимир Марковић, у вези је са фаталном распуштеницом Радмилом, али је ту она у прекршају, а не он. Он полако открива Слађанине чари и вредности, али оно што је за њега магнетично су њена наивност, младост и неисквареност – све оно што друге богате заводнице монденског друштва нису.

Оно што је најзанимљивије у представљању овог лика је то што су све одлуке препуштене само њему – просто, његова је одлука за коју ће се од жена које га окружују определити, а да се љубав са њихове стране просто подразумева. Градимир такође има сасвим исти циљ у животу – праву, искрену и вечну љубав, али има много више слободе да своју изабраницу пронађе. Јер жене ничиме не смеју да покажу наклоност према неком мушкарцу и сва иницијатива мора бити искључиво мушка; било какви потези са женске стране тумаче се као лакомислени, недостојанствени и погрешни – напросто, жена не сме отворено да тражи љубав, то је инкриминишуће за њен будући живот.

Представљајући различите типове, Мир-Јам невероватно осликава грађанско друштво између два рата и доноси нам дневне рутине, обичаје, помодне навике и начине забаве, као и лицемерје, исквареност и злобу друштва, јасно подвлачи природу патријархалног света тог времена, што се посебно ишчитава у роману Отмица мушкарца.

Популарност коју је имала Мир-Јам у време објављивања њених романа била је без преседана, и читала ју је женска публика читаве Краљевине Југославије. Можемо да приметимо да се њена популарност није умањила ни након Другог светског рата, а да је потврђена и у савременом добу, пре свега мноштвом екранизација које њена дела добијају. Једна од потврда да је управо представљање међуратног грађанског друштва оно што чини највећу вредност дела Мир-Јам управо је чињеница да она не могу да се реконтекстуализују као драме нашег времена, већ њихову чар чини управо костимирана историјска епоха.

Подсећамо да су у оквиру едиције Отргнуто од заборава реиздати и други мање познати српски београдски романи као што су: Страст Давида Пијаде, Крв се буди и Једноспратне куће Љубице Радојичић, Чедомир Илић и Дошљаци Милутина Ускоковића, Даница Стевана Ј. Јевтића и многи други.

Сва дела Милице Јаковљевић Мир-Јам можете видети  ОВДЕ, а роман Отмица мушкарца ОВДЕ.

 

Оставите ваш коментар

Купон не важи за књиге које су већ на специјалним акцијама
Your subscription could not be saved. Please try again.
Успешно сте се пријавили.
0
    0
    Ваша корпа
    Ваша корпа је празнаВратите се у продавницу