Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

OTMICA MUŠKARCA: beogradski roman između dva rata

Otmica muškarca je jedan od reprezentativnih romana beogradske spisateljice Mir-Jam. Roman bismo mogli pre svega odrediti kao ljubavni roman, pitkog i jednostavnog stila. Dinamiku radnje određuju paralelni ljubavni zapleti koji karakterišu građansku klasu u nastajanju, pa ne izostaje ni jasna moralna poruka vezana za tradicionalne vrednosti braka, vernosti i iskrenih emocija.

Kao i u većini dela Mir-Jam, i u romanu Otmica muškarca glavni likovi su žene, zbog čega se ona često uzima kao začetnik tradicije ženskog pisma u srpskoj književnosti, iako je kritika ne vrednuje previše visoko, čak i ukoliko je uzima u obzir. Otmica muškarca ipak ostaje interesantna kao deo fenomena Mir-Jam, jedne od najpopularnijih i najčitanijih književnica svog perioda.

Njene junakinje u životu imaju uglavnom samo jedan cilj: sreću koja se uvek definiše kao izbor pravog muškarca. Bez obzira da li su u potrazi za pravom ljubavlju, idealnim mladoženjom ili savršenim brakom, ili traže trenutni, laki flert, sve one su i te kako svesne svojih želja i svog prava da žele više i dobiju više od života. Svakako, Mir-Jam je naglašeno svesna građanskih vrednosti i očekivanja koja se stavljaju pred žene i umeće kako da nagradi moralno ponašanje, tako i da kazni nemoralne i lakomislene odluke.

Svi njeni likovi lako se mogu razvrstati u određene tipove. Recimo, glavna junakinja Otmice muškarca, Slađana, siromašna je devojka, odrasla u porodici bez oca i vrlo usmerena na majku i brata. Pritešnjena ekonomskim problemima, Slađana postaje činovnica i to je dovodi u kontakt sa višom, obrazovanijom klasom, koja ima slobodnije i iskvarenije navike nego što su u njenoj porodici.

Drugi tip je takođe siromašna devojka, ali drugog životnog puta, vredna studentkinja koja svojoj porodici pomaže držeći privatne časove. Iako je zaljubljena u svog mladića, takođe siromašnog studenta, postaće posrnula devojka jer će je zavesti stariji bogati muškarac i ona će gorko zažaliti zbog svojih pogrešnih odluka – jer je prokockala šansu za srećnu ljubav zbog sjaja i raskoši u kojima se zatekla.

Tu je i koleginica iz preduzeća koja se upušta u veze sa raznim muškarcima kako bi se o te veze okoristila, dobijajući poklone i pažnju. Ona će imati i najgoru sudbinu, jer je Mir-Jam povremeno zaista nemilosrdna prema svojim likovima i ne pruža im šansu za iskupljenje.

Četvrta predstavnica beogradskog društva je slobodna raspuštenica, svesna da je njena, iako velika, lepota već u opadanju i da sva raskošna toaleta, parfemi, kreme i nakit ne mogu da se mere sa mladošću i svežinom nevinosti. Radmila pokušava da po svaku cenu za sebe veže i sačuva šansu za brak sa popularnim neženjom, ali želi da se nametne kao fatalna lepotica čitavom muškom društvu.

Predstavnica udatih žena u ovom romanu je sestra našeg poželjnog neženje, udata za dobru i bogatu, ali dosadnu i neinspirativnu priliku. Ona je primer žene koja naizgled u životu ima sve, ali i dalje neće biti srećna baš zato što se udala iz koristi.

Interesantno je da kriterijumi procenjivanja muških i ženskih likova nisu isti, i to je verovatno jedna od najvećih istina na kojima Mir-Jam insistira u kritici koju svojim romanima pruža. Gorka lekcija je da muškarci i žene uopšte ne žive u istom svetu, te da različita pravila važe za jedne i za druge. U tom smislu, glavni junak ovog romana, poznati i uspešni arhitekta Gradimir Marković, u vezi je sa fatalnom raspuštenicom Radmilom, ali je tu ona u prekršaju, a ne on. On polako otkriva Slađanine čari i vrednosti, ali ono što je za njega magnetično su njena naivnost, mladost i neiskvarenost – sve ono što druge bogate zavodnice mondenskog društva nisu.

Ono što je najzanimljivije u predstavljanju ovog lika je to što su sve odluke prepuštene samo njemu – prosto, njegova je odluka za koju će se od žena koje ga okružuju opredeliti, a da se ljubav sa njihove strane prosto podrazumeva. Gradimir takođe ima sasvim isti cilj u životu – pravu, iskrenu i večnu ljubav, ali ima mnogo više slobode da svoju izabranicu pronađe. Jer žene ničime ne smeju da pokažu naklonost prema nekom muškarcu i sva inicijativa mora biti isključivo muška; bilo kakvi potezi sa ženske strane tumače se kao lakomisleni, nedostojanstveni i pogrešni – naprosto, žena ne sme otvoreno da traži ljubav, to je inkriminišuće za njen budući život.

Predstavljajući različite tipove, Mir-Jam neverovatno oslikava građansko društvo između dva rata i donosi nam dnevne rutine, običaje, pomodne navike i načine zabave, kao i licemerje, iskvarenost i zlobu društva, jasno podvlači prirodu patrijarhalnog sveta tog vremena, što se posebno iščitava u romanu Otmica muškarca.

Popularnost koju je imala Mir-Jam u vreme objavljivanja njenih romana bila je bez presedana, i čitala ju je ženska publika čitave Kraljevine Jugoslavije. Možemo da primetimo da se njena popularnost nije umanjila ni nakon Drugog svetskog rata, a da je potvrđena i u savremenom dobu, pre svega mnoštvom ekranizacija koje njena dela dobijaju. Jedna od potvrda da je upravo predstavljanje međuratnog građanskog društva ono što čini najveću vrednost dela Mir-Jam upravo je činjenica da ona ne mogu da se rekontekstualizuju kao drame našeg vremena, već njihovu čar čini upravo kostimirana istorijska epoha.

Podsećamo da su u okviru edicije Otrgnuto od zaborava reizdati i drugi manje poznati srpski beogradski romani kao što su: Strast Davida Pijade, Krv se budi i Jednospratne kuće Ljubice Radojičić, Čedomir Ilić i Došljaci Milutina Uskokovića, Danica Stevana J. Jevtića i mnogi drugi.

Sva dela Milice Jakovljević Mir-Jam možete videti  OVDE, a roman Otmica muškarca OVDE.

 

Ostavite vaš komentar

Kupon ne važi za knjige koje su već na specijalnim akcijama
Your subscription could not be saved. Please try again.
Uspešno ste se prijavili.
0
    0
    Vaša korpa
    Vaša korpa je praznaVratite se u prodavnicu