Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

ЧЕТВРТА КЊИГА СРПСКИХ НАРОДНИХ ПЈЕСАМА, Вук Караџић

Пјесме јуначке новијих времена, четврта књига Вукове народне епске поезије има и поднаслов: пјесме о војевању за слободу. У њој су сабране песме које говоре о Првом и Другом српском устанку, односно о кључним биткама за ослобођење, као и о судбинама гласовитих јунака и страшних непријатеља током једног од најважнијих периода српске историје.

Укупно има 62 песме у четвртој књизи, а распоређене су тако да поштују хронолошки развој догађаја. Тако ће се на почетку налазити песме о подизању Првог устанка – од Почетка буне против дахија преко Боја на Чокешини, Боја на Мишару, Боја на Делиграду, преко описа пропасти ове побуне у песмама као што су Растанак Карађорђија са Србијом и Скопљак војшти на Шумадију; пратиће их почетак Другог устанка – Устанак кнеза Милоша на Турке и, рецимо, Бој на Чачку, те преношење борби са Труцима на подручје Црне Горе, међу којима је најгласовитија Смрт Смаил-аге Ченгића.

У овој, четвртој књизи, а то је већ поступак који преовладава и у трећој збирци Вукових народних песама, заступљена је историчност – напуштање митолошког и легендарног плана у корист актуелних историјских догађаја. Неће овде бити вила, змајева и других натприродних бића, нити бајковитих сижеа. Вуку је веома важна историјска подлога, и то је често наглашено у фуснотама: Вук нам даје историјски оквир догађаја који су описани у песмама и историјске биографије јунака, што је карактеристично управо за песму Смрт Смаил-аге Ченгића. Пре него што нам да неколико варијанти ове песме, Вук ће у прози описати смрт овог аге и све околности које су је пратиле, да би нам понудио могућност упоређења факата са њиховом уметничком обрадом.

Ове три варијанте песме и пропратни текст о Смаил-аги у ствари можемо посматрати и као јасну везу између Вука сакупљача народних умотворина и Вука историчара и хроничара овог турбулентног периода српске историје. Вуково схватање улоге књижевности и замерки које је стављао пред савременике као што је Видаковић – а то је да описани догађаји морају тачно и истинито осликавати и документовати друштвену слику времена о коме се говори, јасна је у овом његовом напору да једну врхунску уметничку творевину – епску песму – разјасни и стварносно поткује чињеницама.

Посебно бисмо могли поменути и песму Милош Стојићевић и Мехо Оругџић, где је представљен мегдан ове двојице јунака. Овај јуначки двобој потпуно је хомеровски дат, и неочекиван је за ову, четврту књигу, јер много више приличи песмама које налазимо у другој књизи – витезовима у сјајним оклопима, са фазама јуначког сукоба. Две војске стоје и бој престаје да би се ова два јунака сукобила и разрешила исход битке. Чак и ако бисмо се повели слободном интерпретацијом уметника, наилазимо на необично обиље историјских извора за ову песму, који сведоче да се овај двобој заиста и догодио тако како је у песми описано.

Чувени су стихови који прате погибију Кулина капетана у песми Бој на Мишару:

Нити иде Кулин капетане,

Нити иде, нити ће ти доћи,

Нит се надај, нити га погледај!

Рани сина, пак шаљи на војску –

Србија се умирит не може!

Управо у овој је бици Милош Стојићевић Поцерац освоји сабљу Кулин капетана. И заиста је Поцерац постао чувен са свог јунаштва толико да су га поредили са Милошем Обилићем, а на велику срамоту турских вођа. У песми Милош Стојићевић и Мехо Оругџић опева се покушај бељинског заповедника Мехмеда Оругџића да се освети и поврати светло оружје Кулина капетана, али ће га вешти и окретни Поцерац савладати.

Вуков сакупљачки рад има неколико врло важних ослонаца. Први је свакако романтичарска потреба да се корени и изворност наше уметности потраже у славним средњевековним временима. Други је наравно народни језик и Вуково инсистирање да језик књижевности мора потећи из народног говора, за шта су најбољи примери управо ове песме. А трећи је, заправо, историја, односно колективно памћење и чување подвига јунака, њихових судбина, те догађаја који обликују културну свест једне нације. Због тога је кључно повезивање садашњих догађаја и времена са прошлошћу остварно кроз исти третман личности из прошлости и савремености. Али у овој, четвртој књизи, Вук се неће зауставити само на епској песми и сећању на јунака које она нуди, већ ће желети да историјска личност настави да живи и након окончања песме, односно да је превазиђе.

Песму Кнез Иван Кнежевић прати једна опсежна фуснота која је мотивисана овако:

Мислим да ће свакоме Србљину бити мило јоште коју ријеч чути о Ивану Кнежевићу.

У овој ћемо напомени добити не само биографију Ивана Кнежевића, већ и актуелне вести о њему и његовој судбини:

Тако је, дакле, Ивана Кнежевића већ одавно поћерала срећа, као млоге поштене и знамените људе на овоме свијету. Он је у Сријему прошавшије година био сиромашнији него ико у његовој кнежини; а бог зна и сад како живи; али Ристос Господ, кад стане свакоме плаћати по свом ђелу, платиће и њему за сва добра што је коме починио, и накнадиће му за све муке што је поднио на овом свијету; а народ српски, докле гођ својим језиком узговори, пјеваће му име и с највећим поштовањем и благодарности опомињаће га се.

Дакле, четврта књига Вукових народних песама прати историјске догађаје Првог и Другог српског устанка, односно посвећена је најзначајнијим историјским личностима – Карађорђу и Милошу Обреновићу, те Стојану Чупићу, Поп Луки, Лазару Мутапу, Ивану Кнежевићу, браћи Недић и многим другим.

Порталибрис је објавио и друге занимљиве књиге које се односе на нашу народну књижевност: Јаша Продановић (Антологија народне поезије, Наша народна књижевност), Сретен Стојковић (Лазарица или Бој на Косову), Јован Суботић (Епске песме), Милорад Шапчанин (Невеста Љутице Богдана и изабране песме), Ђорђе Матић (Сенке наших предака, отргнуто од заборава: Историја и савременици) и друге.

Четврту књигу српских народних пјесама можете погледати ОВДЕ, а сва дела Вука Стефановића Караџића ОВДЕ.

Оставите ваш коментар

Купон не важи за књиге које су већ на специјалним акцијама
Your subscription could not be saved. Please try again.
Успешно сте се пријавили.
0
    0
    Ваша корпа
    Ваша корпа је празнаВратите се у продавницу