Skip to content Skip to sidebar Skip to footer
Ćir | Lat

NESUĐENI Milana Jovanovića Morskog

Milan Jovanović MorskiPo profesiji lekar, duhom pustolov, Milan Jovanović Morski proveo je veliki deo svog života putujući na prekookeanskim brodovima kao brodski doktor. Po svojim putovanjima bio je čuven, a sa njih je doneo i neke od naših najranijih putopisa sa Bliskog i Dalekog istoka, Indije, Afrike.

Manje je poznato da je, pored putopisa, pisao i drame. Napisao je nekoliko veoma uspešnih istorijskih drama i alegorija: Kraljeva seja (1864), Demon (1872), San i java (1874) i Krstonosci (1897). Među njegovim dramama samo je jedna komedija – Nesuđeni (1881), a svoj rad na ovom dramskom žanru obogatio je i prevodom Šekspirove Mere za meru (1982).

Nesuđeni (1881) je šaljiva igra u četiri čina, koja oslikava srpsko varoško društvo, a bavi se večnim temama – brakom i muško-ženskim odnosima. Komediju odlikuje svojevrstan spoj realizma u pozorištu i dominantne prosvetiteljske misli tog vremena. Pišući ovu dramu Milan Jovanović Morski ima na umu pre svega poučnu stranu pozorišta, smatrajući da prikazivanje, razobličavanje i ismevanje pojedinih štetnih pojava u društvu najbolje dovodi do njihovog otklanjanja, pa u predgovoru autora čitamo:

Gluma bi bila jalova danguba, a glumac pravi lakrdijaš kad se ne bi u skladnome obliku zauzimao za vrlinu, a okretao protiv poroka.

Što ne može da se ukloni pozitivnim zakonom, to valja da se uklanja humorom ili satirom. Smešan i nakažen u nečem su istovetni, te svet od obojega zazire najednako. S ovom polugom u ruci može pozorišni pisac s glumcem udružen da zavojšti na neznanje, a da sruši okorele zablude, te da učini od pozornice ono što, u stvari, valja da bude: tribuna znanja i hram dobrih naravi.

Likovi koji se pojavljuju u drami Nesuđeni su tipični predstavnici malograđanskog društva koje je najčešće i prikazivano – ne samo na pozornicama toga doba, već uopšte u književnom stvaralaštvu. Tu je, pre svega, bogata i uticajna udovica koja svoj život posvećuje provodadžisanju i izgradnji temelja budućeg varoškog života. Naravno, ovakvim delovanjem i sebi pribavlja reputaciju besprekornog ukusa i kroji modu bračnog izbora u svojoj sredini i ponosi se time što se bez njenog „odobrenja” brakovi i ne sklapaju. Ovako, čitava varoška omladina postaje njen talac i žrtva, jer im ona „kroji kapu”.

Ostali učesnici u ovoj komediji upravo su „žrtve” njenih zamisli i planova. Budući da oni ne mogu sami da izaberu svoje bračne partije, a ne smeju otvoreno da joj se suprotstave, neženje i udavače moraju da pronađu druga sredstva: spletke, manipulacije i sitne prevare, koje moraju ostati u granicama „pristojnog” malograđanskog morala.

Srećko Mladić, mladi trgovac, ne uspeva da se odbrani od nasrtaja Nene Veselićke i naprasno shvata da je veren i da je ta veridba – ozvaničena. Kako bi se iz ove situacije izvukao rešava da svojoj verenici pronađe drugu priliku, jer u zadatoj društvenoj situaciji ne može naprosto da raskine veridbu pošto bi to osramotilo ugled devojke i narušilo njene mogućnosti za brak. Srećom, i devojka već ima svog dragana i nije joj mnogo stalo do ove veridbe, pa samo ostaje da se nekako reši pitanje društvene prihvatljivosti „suparnika”.

NesuđeniJoš jedan od tipičnih karaktera koji se pojavljuju u ovoj komediji je lik ogovaračice koji, prepričavajući šta se sa upletenom omladinom događa, u stvari predstavlja svojevrsne medije. Ovakvi likovi dragoceni su u komedijama ne samo zato što nam objašnjavaju kakav je moralni karakter događaja i postupaka već i zato što kroz dijaloge sa različitim likovima dobijamo  presek opšteg javnog mnjenja jednog društva. Za glavne likove u drami vrlo je važno da pridobiju njenu naklonost, jer je ona ta koja će dalje opravdavati njihove postupke i učiniti ih društveno poželjnim.

S obzirom na to da drama Nesuđeni ima četiri čina, što odstupa od klasične komediografske kompozicije, nije loše napomenuti i da je čitav prvi čin svojevrstan prolog u kome ćemo se upoznati sa pozicijama glavnih likova i uopšte sa društvenom i političkom slikom datog trenutka ove malograđanske sredine. Radnja se ubrzava od drugog čina i ostaje u jednoj visokoj napetosti sa svim karakteristikama komedije intrige.

Vrlo je zanimljivo da izvor komike ovde čini i sudar očekivanja od bračnog života između dvoje nesuđenih verenika: dok on sa svoje strane želi ženu koja će biti stub njegove kuće i trgovine, ona želi mnogo razvijeniji društveni život i ima modernija očekivanja. Iako deluje da je razgovor isceniran kako bi provodadžiki prikazao očiglednu nekompatibilnost budućih supružnika, on je u stvari zaista iskren i otkriva dublje osobine društva i jaz koji postoji između tradicionalnih vrednosti i novih tendencija koje idu ka emancipaciji žena.

Podsećamo da su u okviru edicije Otrgnuto od zaborava reizdate i druge manje poznate srpske drame i komedije kao što su: Razvod braka Jaše Tomića, Dva cvancika i Podvala Milovana Glišića, Dorćolska posla Čiča Ilije Stanojevića, Ivkova slava Dragomira Brzaka i Stevana Sremca, Mila, Tera opoziciju, Na Badnji dan, Školski nadzornik Koste Trifkovića i mnoge druge.

Sva dela Milana Jovanovića Morskog možete videti OVDE, a knjigu Nesuđeni OVDE.

Ostavite vaš komentar

0
    0
    Vaša korpa
    Vaša korpa je praznaVratite se u prodavnicu