Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Svetozar Marković

Šesetih godina devetnaestoga veka bejaše u Srpstvu još vrlo moćan i izrazit romantičko-nacionalan pravac, koji se poče gotovo u isto doba kad i pravci psevdoklasički i lirsko-idilski, ali koji ih brzo ostavi za sobom i posta isključivi gospodar srpskih duhova. Kao što su i u drugih naroda tom pravcu bili prvi predstavnici najveći ljudi svoga doba i plemena, tako je i u srpskoj književnosti on započet pojavom velikoga Vuka Stef. Karadžića. Kao što je Vuk krenuo gotovo sva literarna pitanja prve polovine devetnaestoga veka, tražeći u svemu načelne izmene, tako je pod uticajem rada njegova i pravca romantičko-nacionalnoga svaka grana književnosti dobila drugi karakter, ili je, dotle previđena i zanemarena, tek prvi put otpočela u to doba.

Svetozar MarkovićNajizrazitija literarna prevlast evropska nad mladim narodima slovenskoga juga ogleda se u neodoljivu uticaju romantizma u prvoj polovini devetnaestoga stoleća. Ali romantičko-nacionalni pravac u srpskoj književnosti ima dva dela svoje istorije: najpre je on opozicija, a potom je gospodar, koji stiče svoju opoziciju. U prvoj polovini svoje istorije on se oslanja na zdravo načelo crpljenja iz naroda. U pesmama narodnim življaše naša prošlost ne zasvagda izgubljena, već samo zaklonjena tankim velom tuge; narod se preko pesme razgovaraše sa carevima i kraljevima svojim, klanjaše se njihovim zadužbinama i ostajaše u mislima neprestano na zemljištu njihova rada. Taj toliko snažni moralni faktor mogaše sve to činiti i putem knjige, kad ga Vuk uze iz usta narodnih i upotrebi za kamen temeljac svoje književne zgrade. Moralnom stranom i jezikom svojim izazvaše te tvorevine duha narodnoga nov pravac u umetničkome pevanju. Reformisani glavni predstavnici literarni – jezik i poezija – izazvaše i dalje slične izmene u duhu i obliku po svima ograncima književnim. Dotle je taj pravac vodio borbu, posle koje je preduzeo vladavinu. Ali kaogod što se u državnom uređenju ondašnje Kneževine Srbije mnogo štošta izvodilo ne u duhu osnovice koja je velikom srpskom revolucijom u početku devetnaestoga stoleća položena, i kao što se upravna organizacija postupno, ali brzo pretvaraše u sistem birokratski, tako se i u knjizi srpskoj, koja je bila preporođena u najlepšem smeru i pravcu, javio krajnji izdanak koji nije pokazivao prirodne osnovice i zdrava života, koji je isticao iz nategnutih potreba, a uticao u sujetno i prazno zveckanje i igračku književnu. Prirodno je bilo da se svima tim – i političkim i književnim – izopačenostima javi opozicija. S druge opet strane, ne ostadoše bez uticaja suvremene misli koje se u naprednijim narodima i literaturama javljahu i razvijahu, tražeći da uhvate korena. „Zdravi razum” filosofije osamnaestoga veka, potisnut romantičko-nacionalnim pravcem svuda, pa i u Srba, javi se sada kao protest protiv izvrnutih ideja ovoga pravca, ali on sada bejaše uistinu razum koji tražaše radikalni preobražaj u društvu i realistički pravac u književnosti i nauci.

Prvi glavni predstavnik i tvorac toga pokreta u Srbiji i Srpstvu bio je Svetozar Marković.

Srbija na IstokuOn se rodio u Zaječaru 1847. godine, a školovao se u početku po različitim mestima kako mu se kad otac, kao činovnik, selio. Gimnaziju je dovršio u Beogradu, a potom je započeo učenje tehničkih nauka u Velikoj školi. Posle dve godine bio je kao odličan učenik poslat od srpske države u Petrograd radi izučavanja viših tehničkih studija. U Petrogradu se za Markovića otvori nov svet ideja, ali se u samom tome severnom gradu on lično ne mogaše održati. Oštra klima i njegovo slabo zdravlje ne mogahu se složiti, i on je odlazio na jug, napuštajući Petrograd za kraće vreme, a potom ga je morao sasvim ostaviti. Godine 1869. prešao je u Cirih na politehniku, ali ni tamo nije mogao ostati dugo. Izgubivši zbog svoga pisanja državnu pomoć i nalazeći da je vreme raditi već i u sredini narodnoj, Marković se vrati u otadžbinu 1870. godine i otpočne rad koji je kratko vreme trajao, ali koji po posledicama svojim osta kao jak i silan gigantski pokretač.

U Petrogradu se, rekosmo, otvorio Markoviću čitav nov svet. On vide borbu novih ljudi protiv ustanova i pojmova kakvi vladahu dobrim delom i u njegovu narodu; dođe u bliži dodir s tim ljudima; ču njihovu jaku, oštru i logičnu reč koja govoraše istinu; prihvati njihovu knjigu, i njegovo bolećivo, pošteno srce zakuca brže. On bejaše sledbenik nove vere, kojoj će naskoro potom u Cirihu naći nove potvrde, te joj postati ne samo sledbenik već za svoj narod propovednik.

Tako oduševljen i spremljen, Marković poče knjigom kritiku društvenu i književnu. Još iz Petrograda se javi člankom „Pevanje i mišljenje”, koji bejaše prvi talas bure što dolazi. Kako u Srbiji stupi na dnevni red i ustavna organizacija, Marković se javi svojim pogledima i tu. On je bio prorok; mesto svršetka, borba ustavna, zbog nesolidnosti osnove koju joj dadoše izvođači, tek započe. To bejahu „Naše obmane”, kako nazva svoju kritiku Marković. U to se doba uvelike talasala Ujedinjena omladina srpska, kojoj mnogi viđeni članovi bejahu upravo glavni predstavnici onoga praznoga rada u knjizi i narodu. Prema tome, i rad omladinski ne imađaše drugu, bolju osnovicu, te se Marković i tu javi traženjem da omladina postavi sebi određeniji i suvremeniji pravac.

Rad u Srbiji Marković je razvijao poglavito preko listova: „Radnik”, „Javnost”, „Glas javnosti”, „Oslobođenje”, koje je listove ili sam uređivao ili im inače bio duša. Zbog takvog je rada morao patiti; on je morao u otadžbini tamnovati ili bivati bez otadžbine.

Izabrani spisiMnogobrojni su njegovi članci, kritike, studije, a sve je poteklo sa jednoga čistoga izvora i imalo je jedan nov i napredan smer. Između svih, najjasnije je izložen njegov narodno-politički program u studiji „Srbija na Istoku”, a naučno-kritički u raspravi „Realizam u nauci i životu” i u delu „Načela narodne ekonomije”, izrađenom,  i nedovršenom, po Černiševskom.

U početku 1875. godine Marković je pošao bio u Primorje, tražeći pomoći svome slabom zdravlju u blažoj klimi. Ali on bejaše patnjama i radom već toliko oslabeo da na tome putu i preminu u Trstu, u građanskoj bolnici, 26. februara 1875, u dvadeset osmoj godini svojoj.

Više nego rana smrt njegova ne pokosi sve što on bejaše uradio. Na prvi glas o smrti ovoga prvaka odgovori se odlučnom izjavom: „Barjaktar je pao, ali ne i barjak njegov!” To ne bejaše samo fraza, već reč uverenja; ona se i na delu pokazala.

Oštra kritika novoga pravca i njegova začetnika mnogima je teško padala, a otuda je poticao uzrok za mnogu nepriliku onome koji se kritikuje i onome koji kritikuje. Ali u svakom početku tako i biva: nove ideje svom jačinom udaraju na ono što se zateklo, da se posle borbe na razvalinama staroga otpočne razložitije razređivanje.

Svetozar Marković otpočinje novo doba u istoriji razvoja srpskih ideja; on je tvorac novoga, ogromnoga pokreta za dobro svoga naroda, kome je služio svom pameću i svim srcem.

Odlomak iz dela Znameniti Srbi XIX veka Andre Gavrilovića

Sva dela Svetozara Markovića koja je objavio Portalibris pogeldajte OVDE.

Ostavite vaš komentar

Kupon ne važi za knjige koje su već na specijalnim akcijama
Your subscription could not be saved. Please try again.
Uspešno ste se prijavili.
0
    0
    Vaša korpa
    Vaša korpa je praznaVratite se u prodavnicu