Milan Savić bio je istaknuti srpski književnik, pozorišni kritičar, autor pozorišnih komada, doktor filozofije i kulturni radnik. Ostavio je velikog traga na srpskoj književnoj i kulturnoj sceni. Kao dugogodišnji sekretar Matice srpske i urednik Letopisa, vrlo se zalagao da se Novi Sad izdvoji po mnogo čemu dobrom i vrednom. Objavivši prvo knjigu Pripovetke, pa onda putopisnu prozu Iz staroga Dubrovnika i Po raznim krajevima, roman Razni putevi, izdavačka kuća Portalibris obnavlja sećanje na Savića. Potom su došle na red i njegove drame: Dojčin Petar i Car provodadžija, Dobre volje i Na lep način, Provodadžije.
U knjizi Odsudni trenuci nalazi se pet pozorišnih dela Milana Savića: Na stanici, Igra vatrom, Amajlija, Melanija i Đurđevići. Sve su ovo drame sa jednim činom i prvi put su prikazane u Beogradu 1903. godine u Srpskom kraljevskom narodnom pozorištu. Komplikovani porodični odnosi, najčešće nastali kao posledica nerazumevanja supružnika i njihove ljubomore, nezadovoljstva i želje za promenom u ljubavnom odnosu, mešanja nametljivih tašti ili sklonosti porocima, osnovna su tema ovih drama koje čine knjigu Odsudni trenuci.
Ovo izdanje Portalibrisovo počinje dramom Na stanici. Milan Savić radnju ove drame smešta u jednu kafanu na železničkoj stanici. Dok čekaju voz, sreću se dva mlađa bračna para – Vasić i Đurić – Vasićkina majka i brat i Đurićkin otac. Tu je i nekoliko drugih likova, među kojima treba istaći Jocu i Žana, koji gledaju da budu zadovoljni naplatom u kafani. Zaplet drame počinje kada se sazna da je Vasić nekad prosio Đurićku. Međutim, atmosfera nije previše napeta, sve se lako rešava. Propratni razgovori su i među samim članovima porodica, a još jedna nelagodnost prisutna od početka do kraja je ona koju stvara posesivna tašta – Dimšića, Vasićkina majka, ne želi da pusti ćerku i zeta same da putuju, i vidno pokazuje nezadovoljstvo zetom.
Sledeće dve drame Milana Savića iz knjige Odsudni trenuci su Igra vatrom i Amajlija. Igra vatrom ima šesnaest prizora i pojavljuju se četiri lika, a Amajlija se odvija u šest prizora sa tri lika. Obe ove jednočinke obrađuju temu ljubomore u braku i ukazuju na to da nepoverenje i nerazjašnjeni problemi, nejasno izražavanje problema i tihi bunt mogu napraviti samo gore stanje nego što jeste. Na primeru Julke iz Igre vatrom ili Danice iz Amajlije Savić hoće da pokaže da bračni partneri željni promena treba glasno i jasno da izraze svoje stavove. S druge strane, bojazan od napuštanja jednog od partnera ili nevera u braku prouzrokuju svađe, koje nekad mogu dovesti do tragedija.
Melanija i Đurđevići, četvrto i peto pozorišno delo Milana Savića iz knjige Odsudni trenuci, dosta su ozbiljna. Prevara u braku i sklonost poroku dovode do tragičnih slučajeva. Đurđević, general u penziji, izuzetno ugledan, ne oprašta sinu proneveru položaja na radnom mestu i silni gubitak novca zbog strasnog kartanja, i iznad svega želi da očisti ljagu sa ukaljanog obraza. Vučić, osramoćen zbog Melanijine prevare, postaće ubica ženinog ljubavnika.
Sve ove drame ostavljaju jak utisak na čitaoca i nose bitne poruke za svakoga od nas. Kritika kaže da su ovo uspeli komadi.
Podsećamo da se u okviru edicije Otrgnuto od zaborava nalaze i druge manje poznate drame srpskih pisaca, kao što su: Nesuđeni Milana Jovanovića Morskog, Odmetnik Jovana Grčića, Mejrima Matije Bana, Razvod braka Jaše Tomića, Zavjet Sima Matavulja i mnoge druge. Svi naslovi dostupni su na sajtu Portalibrisa i moguća je onlajn kupovina knjiga.
Knjigu Odsudni trenuci pogledajte OVDE, a sva dela Milana Savića OVDE.