Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

„Испод Озрена”: Маргинални јунаци Стојана Живадиновића

У својој збирци приповедака Испод Озрена (1923) Стојан Живадиновић описује животе и судбине људи југоисточне Србије, сокобањског краја оивиченог планинама Озреном и Ртњем, и рекама Моравицом и Градашницом. Кроз све приповетке се, дакле, изграђује очуђен предео планинских венаца, бујних шума и дивље природе, свежег ваздуха и прозирних ноћи, којим се ствара атмосфера тајанства и мистерије, као и посебан гранични простор за сусрет паланачке заједнице са изузетним, изопштеним појединцима. Међутим, уместо очекиваних фантастичних бића овог бајковитог простора, попут вила, баука, вукодлака или змајева, читалац се у збирци приповедака Испод Озрена сусреће са другачијом врстом „чудовишта”: падавичарима, просјацима, грбавцима, повратницима из рата. Бирајући за своје јунаке људе са маргине, сулуде, сумануте и болесне, све оне несрећнике које је друштво одбацило и према којима нема сажаљења, писац ствара јединствену збирку страве, језовитости и тајанства.

Избор оваквих јунака није нов у традицији српске књижевности. Са њима се срећемо већ у Станковићевој збирци Божји људи почетком XX века, али и у Живадиновићевој збирци Испод Озрена свакако сигнализирају модеран приступ према питањима друштвених односа. Такође, интересантно је пратити развој „божјака” у времену пре и после Првог светског рата. Драмска напетост збирке Испод Озрена произлази из сукоба друштва „нормалних” и ових посебних појединаца, што отвара могућности за психолошку анализу и карактеризацију ликова, чију дубину Стојан Живадиновић додатно наглашава описима несвакидашњих, полусвесних, фантазмагоричних стања изазваних интензивним осећањима страха и панике. У том смислу, посебно се истичу приповетке Моја болест, у којој је описан сусрет јунака са персонификацијом сопственог поремећеног ума, те Симфонија над гробовима, која доноси сасвим фантазмагоричан и морбидан призор апокалиптичног, послератног загробног света, којим дефилују колоне војника, страдалника и жртава Првог светског рата.

Живадиновићева вештина и умешност у изградњи ликова уочљива је на нивоу читаве збирке Испод Озрена, првенствено у употреби различитих наративних поступака, тачака гледишта и доживљајних перспектива. Тако, на пример, приповетке Падавичар, Голачки поп, Казанова, На Ускрс, Мита, Испод Ветреника, Гробар и Петко Јовић одликује свезнајуће треће приповедачко лице, најчешће дато из перспективе сведока, обогаћено ауторским коментарима, паланачким предрасудама, увреженим мишљењима и гласинама. Са друге стране, Пред комисијом, Моја болест, Иронија и Симфонија над гробовима доносе личну, интимну перспективу првог лица прожету субјективним доживљајем човека са маргине.

О модерном осећању Стојана Живадиновића можда најбоље говори његов однос према догађајима Првог светског рата, који је видљив не само у увођењу војника као друштвеног отпадника већ и у иронијском отклону према јунаштву и војној команди (Пред комисијом, Испод Ветреника, Иронија). У овом светлу нарочито је занимљива приповетка Испод Ветреника, где се описује „како се пробија фронт без капи потрошеног мастила”.

 

Подсећамо да су у оквиру едиције Отргнуто од заборава реиздате друге мање познате збирке приповедака српских писаца као што су: Драгиња Драга Гавриловић (Из учитељичког живота и друге приповетке), Симо Матавуљ (Из разнијех крајева, Из београдског живота, Ђукан Скакавац и друге приповетке), Бранислав Нушић (Приповетке једног каплара, Приповетке), Душан Радић (Живи наковањ, Три километра на сат), Бора Станковић (Стојанке, бела Врањанке и друге приповетке, Стари дани) и многе друге.

Сва дела овог аутора можете видети ОВДЕ.

Оставите ваш коментар

Купон не важи за књиге које су већ на специјалним акцијама
Your subscription could not be saved. Please try again.
Успешно сте се пријавили.
0
    0
    Ваша корпа
    Ваша корпа је празнаВратите се у продавницу