Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Da li znate ko je Čiča Ilija Stanojević?

Čiča Ilija Stanojević (1857–1930) bio je jedan od najstarijih srpskih pozorišnih glumaca, jedan od prvih filmskih glumaca, naš prvi reditelj, ali i autor zanimljivih dramskih i proznih dela u kojima oživljava epohu i Beograd u kome je živeo.On je, zapravo, započeo i učvrstio kult ličnosti komičara, tako omiljenih u našoj kulturi, zbog vedrine, uveseljavanja, izazivanja smeha čak i u teškim vremenima. Nadimak je, priča se, dobio radeći u berbernici, gde je zasmejavao mušterije, oponašajući obližnjeg kafedžiju, čiča Ivana. U pozorište ga je uveo Miloš Cvetić.

Najpoznatiji je kao komičar, ali se bavio i nekim ozbiljnim projektima – prvi domaći film Život i dela besmrtnog vožda Karađorđa snimio je baš Čiča Ilija 1911. godine, odnosno bio je režiser tog ostvarenja i glumio turskog pašu. Scenario je napisao Ćira Manok, prema drami Miloša Cvetića i pesmi Početak bune protiv dahija, a producent je bio Svetozar Botorić, vlasnik prvog bioskopa u hotelu Pariz na Terazijama. Premijerno je prikazan 23. okrobra 1911, pošto je snimljen tog leta. Poslednje prikazivanje zabeleženo je 1928, a nakon toga nestaje svaki trag o filmu. Smatrao se izgubljenim do 2003, kada je pronađen u Austrijskoj filmskoj arhivi, pa danas ipak posedujemo prvi srpski igrani film, odnosno obrađenu kopiju, koja je izrađena je u laboratoriji u Rimu, gde je i prebačena sa zapaljive pozitiv-kopije iz fonda izvesnog Ignaca Rajtanlera, a taj original se i dalje čuva u Austrijskom filmskom arhivu. Identifikaciju i autentičnost filma, kada je pronađen, potvrdili su Radoslav Zelenović, tada direktor Jugoslovenske kinoteke, i Aleksandar Erdeljanović, tadašnji upravnik arhiva Jugoslovenske kinoteke, koji je potom dodao filmu međunatpise napisane na osnovu dramske i istorijske građe o Karađorđu.

Čiča Ilija je ostao, pre svega, upamćen po ulogama u Molijerovim komadima, zbog čega ga je čak i francuska vlada nagradila ordenom Akademske palme kao glumca koji je najbolje tumačio likove u ovim komedijama.

Kao pravi beogradski boem, bio je stalni gost kafane Tri šešira, a postoji anegdota da je i tamo, van pozorišta, zabavljao publiku, pa čak i da je u društvu sa Jankom Veselinovićem bio inspirisan da napiše svoja dramska dela.

Čiča Ilija je na svaki način pripadao Beogradu i Skadarliji. Polemisalo se da je čak rođen u nekoj kući nadomak pozorišta, a živeo je baš pored spomenute kafane sa svojom ženom Ljubicom Lujzom Martinek. Taj brak nije dugo trajao, a potom je, iako se nisu zvanično razveli, Čiča Ilija živeo sa Marijom Marickom Hladek, i nije mnogo promenio adresu,  boravio je u delu kuće Đure Jakšića. Život u Skadarliji, u pozorištu, pa i u kafani doprineo je autentičnosti njegove prve samostalno napisane komedije Dorćolska posla. U pitanju je šala u četiri čina sa pevanjem.

Posebna vrednost Čiča Ilijinog stvaralaštva je u očuvanju sećanja na duh Beograda njegovog vremena i sposobnost da uplete humor u skoro svaki detalj.

Kada je u pitanju proza, za sobom je ostavio zbirku isprepletanih priča o psima i njihovom životu Čiča Ilijine životinjke. Iako mnogi doživljavaju tu knjigu kao dečiju, jer ona bi zaista mogla biti neka vrsta pandana Mazi i Lunji ili filmu Svi psi idu u raj, suštinski taj mozaik pripovedaka je satira o beogradskom društvu, životu, ljubavnim odnosima.

Prikazuje domaće pse, iz Skadarlije i okoline Narodnog pozorišta (čak su tu i pozorišni psi), njihove prijateljske i neprijateljske veze, sukobe, ljubavne situacije, doživljaj rata i okupacije itd. Psi u Čiča Ilijinim životinjkama su, zapravo, predstavnici različitih karaktera, čak su poneki i nacionalno ili statusno određeni, kao siromašni pas lutalica, Makedonac Trajče, koji i govori makedonski, francuska pudla, mangup i boem Burčula, pozorišni (baš Čiča Ilijin) pas Poluks, itd. Oni su slika društva i društvenih odnosa, ali sve je prikazano na nevin, detinji i duhovit način. Fini kućni pas Margarita ne želi da bude u ljubavnoj vezi sa lutalicom, ali ipak na kraju popušta i prepušta se strasnoj vezi. Skadarlijski pas Burčula, miljenik novinara i glumaca, takmiči se za lepu Fidelu sa opasnim „tabadžijom” Musom sa Vidin kapije. U tim njihovim čarkama, prepirkama, okupljanjima prepoznajemo tipičnu beogradsku podelu na društva iz različitih krajeva, na starosedeoce i pridošlice, pripadnike različitih klasa, uglađene i školovane, naspram onih sa ulice…

Duhovite i zabavne priče otkrivaju životinjski svet koji postoji i živi paralelno sa beogradskim političkim i kulturnim životom. Ovo štivo svakako je zabavno za decu, ali je suštinski satira, koja ume da zasmeje, a predstavlja živopisan materijal za one koji proučavaju Čiča Ilijinu epohu, ali i naš mentalitet, i duh prestonice u prošlosti.

Njegova iskrena ljubav prema gradu provejava kroz svako delo. On ne samo da Beograd voli i poznaje nego u svakoj ulici i svakom specifičnom licu vidi uspomene, anegdote, priče koje su važne, vredne, emotivne, i od kojih neke baš on čuva od zaborava.

Iako nismo u prilici da Čiča Ilijine pozorišne nastupe danas pogledamo, dobro je da možemo da čitamo ono što je napisao – beogradski Portalibris najavio je reizdanje komedija Dorćolska posla i Potera, kao i satiru Čiča Ilijine životinjke.

Čiča Ilija je kao talentovani glumac i komičar, pionir filma i pisac bio važna ličnost tadašnjeg Beograda, pa nije slučajno da su njegovoj sahrani prisustvovali i Branislav Nušić, Milan Predić, tadašnji upravnik Narodnog pozorišta, i mnogi drugi.

Sva dela ovog pisca možete videti OVDE.

U okviru edicije Otrgnuto od zaborava Portalibris je reizdao i dela drugih piaca koji si se bavili temom Beograda, među kojima su Milutin Uskoković, Veljko Milićević, Kosta N. Hristić.

Ostavite vaš komentar

Kupon ne važi za knjige koje su već na specijalnim akcijama
Your subscription could not be saved. Please try again.
Uspešno ste se prijavili.
0
    0
    Vaša korpa
    Vaša korpa je praznaVratite se u prodavnicu