Милан Савић био је истакнути српски књижевник, позоришни критичар, аутор позоришних комада, доктор филозофије и културни радник. Оставио је великог трага на српској књижевној и културној сцени. Као дугогодишњи секретар Матице српске и уредник Летописа, врло се залагао да се Нови Сад издвоји по много чему добром и вредном. Објавивши прво књигу Приповетке, па онда путописну прозу Из старога Дубровника и По разним крајевима, роман Разни путеви, издавачка кућа Порталибрис обнавља сећање на Савића. Потом су дошле на ред и његове драме: Дојчин Петар и Цар проводаџија, Добре воље и На леп начин, Проводаџије.
У књизи Одсудни тренуци налази се пет позоришних дела Милана Савића: На станици, Игра ватром, Амајлија, Меланија и Ђурђевићи. Све су ово драме са једним чином и први пут су приказанe у Београду 1903. године у Српском краљевском народном позоришту. Компликовани породични односи, најчешће настали као последица неразумевања супружника и њихове љубоморе, незадовољства и жеље за променом у љубавном односу, мешања наметљивих ташти или склоности пороцима, основна су тема ових драма које чине књигу Одсудни тренуци.
Ово издање Порталибрисово почиње драмом На станици. Милан Савић радњу ове драме смешта у једну кафану на железничкој станици. Док чекају воз, срећу се два млађа брачна пара – Васић и Ђурић – Васићкина мајка и брат и Ђурићкин отац. Ту је и неколико других ликова, међу којима треба истаћи Јоцу и Жана, који гледају да буду задовољни наплатом у кафани. Заплет драме почиње када се сазна да је Васић некад просио Ђурићку. Међутим, атмосфера није превише напета, све се лако решава. Пропратни разговори су и међу самим члановима породица, а још једна нелагодност присутна од почетка до краја је она коју ствара посесивна ташта – Димшића, Васићкина мајка, не жели да пусти ћерку и зета саме да путују, и видно показује незадовољство зетом.
Следеће две драме Милана Савића из књиге Одсудни тренуци су Игра ватром и Амајлија. Игра ватром има шеснаест призора и појављују се четири лика, а Амајлија се одвија у шест призора са три лика. Обе ове једночинке обрађују тему љубоморе у браку и указују на то да неповерење и неразјашњени проблеми, нејасно изражавање проблема и тихи бунт могу направити само горе стање него што јесте. На примеру Јулке из Игре ватром или Данице из Амајлије Савић хоће да покаже да брачни партнери жељни промена треба гласно и јасно да изразе своје ставове. С друге стране, бојазан од напуштања једног од партнера или невера у браку проузрокују свађе, које некад могу довести до трагедија.
Меланија и Ђурђевићи, четврто и пето позоришно дело Милана Савића из књиге Одсудни тренуци, доста су озбиљна. Превара у браку и склоност пороку доводе до трагичних случајева. Ђурђевић, генерал у пензији, изузетно угледан, не опрашта сину проневеру положаја на радном месту и силни губитак новца због страсног картања, и изнад свега жели да очисти љагу са укаљаног образа. Вучић, осрамоћен због Меланијине преваре, постаће убица жениног љубавника.
Све ове драме остављају јак утисак на читаоца и носе битне поруке за свакога од нас. Критика каже да су ово успели комади.
Подсећамо да се у оквиру едиције Отргнуто од заборава налазе и друге мање познате драме српских писаца, као што су: Несуђени Милана Јовановића Морског, Одметник Јована Грчића, Мејрима Матије Бана, Развод брака Јаше Томића, Завјет Сима Матавуља и многе друге. Сви наслови доступни су на сајту Порталибриса и могућа је онлајн куповина књига.
Књигу Одсудни тренуци погледајте ОВДЕ, а сва дела Милана Савића ОВДЕ.