Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

„Mi – Prezreni, Izgnani, Neshvaćeni i Ismejani”, Sofija Popović

Nagrađeni esej na konkursu Dok je reči i pisci su živi 2020. godine.

 

Ljudi su u nama duboko, duboko skriveni,

I ne mogu,

Ne mogu,

Ne mogu da se vrate…

Dušan Vasiljev

 

Pesnik koji je „plakao za svaku kap krvi što ih čovek Čoveku proli”, zapamćen danas među čitalačkom publikom i kao svedok i kao učesnik Prvog svetskog rata, ostao je zauvek obeležen ovim neminovno tragičnim ratnim iskustvom, koje je ujedno predstavljalo i centralni motiv njegove poezije. Još kao dečak, lomljen teškim životnim prilikama i ispunjen razočaranjem, sada, kao pisac i pesnik, svoj animozitet i indignaciju otvoreno iskaljuje prema neodređenim vinovnicima ovakve sudbine. Dušan Vasiljev (1900–1924) nagnuo se svojim stvaralaštvom nad državu iscrpljenu smrću, porazom i siromaštvom, u zagušljivoj posleratnoj atmosferi punoj ljudske nesavesnosti i bezosećajnosti, „ko železni obruč koji guši, guši… guši…” i ne pruža preživelom nikakvu nadu u prevazilaženje proživljenog. Njegovo književno stvaranje započinje i razvija se u periodu avangardnih previranja koja zahvataju srpsku, ali i svetsku književnost – tenzije pred eskalaciju, a potom i samo iskustvo Prvog svetskog rata drastično menjaju društvenu, a samim tim i književnu atmosferu širom sveta, budući da je izraz opšteg nezadovoljstva već nekoliko godina unazad postepeno zahvatao gotovo sve umetnosti.

Karakterističan po spoju defetizma i životne iskre koja je uspevala da opstane (premda preteći da se svakog časa ugasi), bliži ekspresionističkom pokretu duhom nego stilskim postupcima, Vasiljev je kroz svoje pesme pružio sliku jedne nakazne i neporecive stvarnosti. Ova je stvarnost bila ispunjena slomljenim idealima i putevima koji su ne samo „od bola i bede sliveni” već ujedno i zakrčeni čovekovom izmučenom savesti. Ogorčenost zbog konstantne sputanosti koja ga je pratila za vreme i posle rata gonila je Vasiljeva da uporno ruši nametnute granice, te da pruži ruku pomirenja onima sa druge strane kako bi mogli da udruže svoj protest, a ovaj revolt najglasnije se čuo u pesnikovom prvom licu množine („Niko nije hteo da nas shvati: mi smo hteli pobedu ideje, a nismo hteli klati!”). Dok je Vasiljev uzvikivao mi, nije rušio samo granice između nacija ili klasa – on je vikao u ime svih žrtava rata, onih koji su preživeli „crvene godine klanja” i koji su jednaki u svojoj patnji. Na ovaj način brisala se još jedna granica – ona između pobednika i poraženih, jer u ratu, smatrao je Vasiljev, svako je unapred izgubio. U svom razočaranju u čovečanstvo vođeno mržnjom i agresivnim, rušilačkim nagonima, pesnik je ipak uspeo da pronađe i jednu svetliju, pobedničku stranu – u pitanju je Čovek, pojedinac koji, u pokajanju, nastoji da se vrati sa stranputice kojom je pošao, pritom shvatajući da su svi ljudi zapravo sapatnici u sveopštem razaranju koje je zahvatilo svet – spas se, dakle, nalazi jedino u izdizanju nad zlom koje se usadilo u bezumni, otuđeni ljudski rod, na šta simbolično upućuje i veliko početno slovo u datoj reči. Vasiljev tako ne zaboravlja ni one koji su Prezreni, Izgnani, Neshvaćeni i Ismejani – svi koji su se (kao i sam pesnik) borili za tuđe ciljeve i ideale i u toj borbi naposletku ostali izigrani i odbačeni. Bitno je, takođe, ne prenebregnuti činjenicu da je Vasiljev apsurdnosti ratovanja prilazio sa stanovišta svedoka, kako ratnih katastrofa, tako i njihovih posledica koje su pratile preživele godinama kasnije, a neke su (među njima i Vasiljeva) koštale života. Tragična ispovest predočena u zaostavštini ovog pesnika stoga i dalje važi za jedan od najglasnijih i najpotresnijih vapaja posleratnog Čoveka za onim što mu je zauvek ostalo nedostižno.

Povratak iz rata doneo je Vasiljevu zarobljeništvo u raljama surove svakodnevice. „Nigde bratskog pozdrava ni ruke”, pesnikovo mi naišlo je na tišinu, a ova obamrlost sredine polako se nastanila i u njegovom biću. Postao je svestan uzaludnosti svojih nada i prihvatio je pomirenje sa činjenicom da je život o kojem je dotad sanjao za njega izgubljen i neostvariv. Međutim, nije uspeo da se pomiri sa svešću o nepovratno narušenom zdravlju i smrti koja se prerano bližila, poistovećujući stoga kopnjenje sopstvenog bića sa nezaustavljivim, neminovnim tokovima prirode („Sa dobom što u nepovrat odleće, i mi, ko uvelo cveće s jeseni mremo”). Ovaj bolni slom duha pomešao se naposletku sa rezignacijom i stidom, koji će do kraja života pratiti Vasiljeva, ostavljajući mu samo mučno pitanje „šta jesam i šta sam mogao biti”, na koje nikada nije pronašao odgovor.

Istovremeno puna bunta, defetizma, ali i ljubavi prema Čoveku, lirika pesnika Dušana Vasiljeva u sebi krije svu uznemirenost, nemoć i bol posleratnog čoveka u svetu koji više ne pripada nikome i u kojem niko ne može pronaći utočište. Na ovaj način je njegova lična poezija podjednako predstavljala izraz svakog čoveka pojedinačno, ali i glas celog kolektiva, koji se morao oteti iz grudi upravo onog koji je za taj kolektiv udisao život i smrt punim plućima. Ova bolna iskrenost njegove poezije, koja je nastajala u trenutnim izlivima emocija, hitro, uzmičući od sve bliže smrti, obezbedila je pesniku i njegovom delu siguran spas od zaborava. Nije u pitanju poezija ratnika i junaka, već jednog stradalnika, neminovno poraženog – ne u ratu, već u borbi sa njim, u borbi sa okrutnošću i nerazumevanjem od strane onih koje je voleo; u borbi sa samim sobom i svojim uzaludnim nadanjima i željama koje nikada nije stigao da ostvari jer je, naposletku, izgubio i u onoj konačnoj, najtežoj borbi – sa teškom bolesti koja ga je prerano otela od života za koji se, premda razočaran i ljut, poput deteta grčevito držao. Kao i mnoge njegove savremenike, i Vasiljeva je sudbina uskratila jednog boljeg, srećnijeg života, a naneta nepravda ostala je neizbrisana i zauvek sačuvana od zaborava upravo među redovima ispisanim rukom ovog „siročeta presvislih nada”, svedoka ljudskih patnji sa srcem koje je u sebe primilo celo čovečanstvo u nadi da će ga spasiti, a nije imalo dovoljno snage ni za sopstveni spas.

I onda: da li je bilo smisla

uopšte se i roditi?

Dušan Vasiljev

 

Svi nagrađeni eseji objavljeni su u knjizi Dok je reči i pisci su živi / Dobro čuvane srpske tajne.

Ostavite vaš komentar

Kupon ne važi za knjige koje su već na specijalnim akcijama
Your subscription could not be saved. Please try again.
Uspešno ste se prijavili.
0
    0
    Vaša korpa
    Vaša korpa je praznaVratite se u prodavnicu