Приповетке које је написала Милица Јаковљевић Мир-Јам носе у себи све он типичне карактеристике њеног стваралаштва. Тако је и у збирци Часна реч мушкарца. Док се њен брат, цењени писац Стеван Јаковљевић, у својим делима дубински бавио проблемима наше историје менталитета, духовном борбог припадника нашег народа, Мир-Јам је на известан начин бележила управо супротно – лаган живот више грађанске класе, силне љубавне муке госпођица и младе господе, официра, авијатичара, али је на неки начин антиципирала живот који ће живети шири круг људи у и коме ће уместо глади и опстанка, националног питања и породичног аманета главни проблем бити љубавна срећа, сласт, превара, провод у летовалишту. И док у романима имамо прилику да упознамо углавном централне актере и особе њима блиске, у приповеткама је присутна много шира галерија ликова.
Занимљиво је да сиже готово сваке приче у збирци Часна реч мушкарца представља роман у малом. И скоро да ниједан критичар није приметио да је Мир-Јам имала дар за приче. Обично ликове упознајемо усред неке ситуације у којој су се нашли, а онда ауторка вештим корацима даје претходне информације о њиховом дотадашњем животу, о томе шта их је дотле довело, какви су карактери у питању итд.
Приче су неуједначених квалитета. Неке од њих у збирци Часна реч мушкарца прилично су нескладне и сирове. Делује као да је ауторка хтела да их додатно доради или да их уметне у неки други сиже, у роман, али то није учинила па су остале такве. Па ипак има неких које представљају заокружене минијатуре, или шире приповести са јасно дефинисаним ефектом, где већина слика ситуација и дијалога има своје место.
Занимљиво је да Мир-Јам у збирци Часна реч мушкарца врло модерно, али некако безазлено проговара о теми брачне преваре. Као и у причи Његова прва опасна ситуација, где младић бива на превару увучен у игру са спремачицом, па помисли да има аферу са удатом женом, те може да заради освету мужа, тако и у причи Часна реч мушкарца говори о директору банке који сам проводи време у једном летовалишту и замало не улази у однос са једном младом девојком, када се ненајављена појављује његова супруга. Сличан је сиже и у причи Клеопатрина пиџама.
Романтика је у збирци Часна реч мушкарца изнад свега. Иако Мир-Јам бележи ове појаве везане за љубав и мушко-женске односе у стварности, она неће сада другачије посматрати оне нежне емоције и романсу која долази пре брака, све је и даље идеализовано. Чак и када се невине младе девојке загледају у времешног мушкарца – све је у реду када је у питању замишљена идеална љубав. Мир-Јам, као данас холивудски филмови, не осуђује нити уноси мрак и осећај прљавштине у многе морално непрохватљиве односе, она у свему томе види неку лепоту. И напослетку, нико и нема права да се љути, све је део игре као у Декамерону или Комедији дел арте…
Збирка Часна реч мушкарца носи назив који је донекле пригодан јер се у њој појављују приче у којима се дубље приказују мушкарци између два рата. Они су чиновници, банкари, времешни људи у везама са младим дамама… Па ипак, пошто су у романима у средишту углавном јунакиње, овде се више обраћа пажња и на живот и свакодневицу јачег пола.
Из дневника мушкарца који неће да се жени, Његова прва опасна ситуација, Редуцирани чиновник, поменута Клеопатрина пиџама имају различит тон, али снажан уплив међу мушкарце и младиће, и њихове животне ситуације.
Говорећи о чиновничком сталежу, он приказује и нову појаву, жене које раде и себе издржавају. И док је у романима на страни безбрижних богатих кћери из високе класе, овде Мир-Јам кроз забринуте, скромне чиновнице показује да она заправо добро познаје стварни живот у међуратном Београду, али углавном настоји да га улепша упирући поглед ка неимарским и сењачким вилама, где је већина проблема везана за сломљено срце. Она у једној причи у збирци Часна реч мушкарца – интелектуалка се удаје, говори о животу школованих жена, али опет на неки весео, чак површан начин, не дајући могућност да таква личност такође може да проживљава праву снажну љубавну драму. Овде је реч управо о њеном искакању из типског лика младе жене, која је лепа и створена за љубав и само за љубав. Кроз ову приповтку Мир-Јам осећа се увреженост женске улоге која је у грађанској класи измењена, али не сасвим. Жена и даље не може да буде оно што заправо може да буде – школована, запослена, успешна, интелектуалка – јер у том случају ће имати проблем са околином и могућношћу да пронађе партнера, да има породицу итд. И такав поглед на жену задржан је донекле и до данас.
Мир-Јам у збирци Часна реч мушкарца бележи многе нове појаве које је донео двадесети век – фарбање косе, путовање на море, женске модерне фризуре итд. Али и реакције које су произвеле на чланове друштва.
Ова збирка доноси углавном тон разбибриге, али се у данашње време може разумети на различите начине и у њој се може пронаћи материјал за разне аспекте посматрања еволуције нашег духа и културе.
У оквиру сакупљених дела Мир-Јам можете пронаћи и следеће наслове: Рањени орао, Отмица мушкарца, Грех њене маме, Мала супруга, Непобедиво срце, Самац у браку, Кућа број 21 и друге приче, Дама у плавом, Све оне воле љубав, То је било једне ноћи на Јадрану, Девојка са зеленим очима, У словеначким горама.